Posts Tagged ‘Borging van training’

Wie wil er eigenlijk veranderen?

maandag, april 5th, 2010

Ik merk het aan mijn kinderen. Zijn ze binnen aan het spelen, vraag ik willen jullie met dit mooie weer naar buiten? “Nee”. Zijn ze eindelijk overgehaald om toch naar buiten te gaan, willen ze met geen stok weer naar binnen.

spelende kinderen en verandering

spelende kinderen en verandering

Bijna elke verandering leidt tot een (kleine) strijd. ’s Ochtends als ze naar school moeten, soms zelfs als we naar de dierentuin willen, komt de verandering die er voor nodig is (spullen pakken, jassen aan, naar de fiets) met moeite op gang.

“Nee”, zegt ook hoogleraar psychologie Carsten de Dreu (Universiteit van Amsterdam), die onderzoek doet naar creativiteit en innovatie. Als antwoord op de vraag:  Houden mensen eigenlijk wel van verandering?

‘Mensen zijn gewoontedieren. Veranderingen kosten energie, die willen we niet verspillen aan dingen waarvan we niet weten of ze wel goed uitpakken. In de psychologie heet dat de status quo-bias. Pas als duidelijk is dat veranderingen voordeel brengen (de toenaderingsmotivatie) of achteruitgang voorkomen (de vermijdingsmotivatie), willen mensen eraan.’ (citaat uit de Volkskrant van 3 april, Wetenschap p.6).

Vooral als een hele groep dezelfde verandering wil, zijn mensen te motiveren mee te gaan. “Het is een oud overlevingsmechanisme om erop te vertrouwen dat de meerderheid het bij het rechte eind heeft.,  aldus De Dreu.

Dat lijdt tot het grootste verander dilemma:

1. Iedereen wil graag doen wat de meesten anderen ook doen.
2. De meesten willen niet veranderen.

Dus: Iedereen wil graag niet veranderen!

Wat mij betreft: Zet de kracht in van wat je al hebt en van wat je al goed kan!
In plaats van te veranderen, door iets te doen dat jou veel moeite kost.

Bijvoorbeeld door te stappen in de Kracht van je Teamrol (Lees hoe onder: De Kracht van een teamrol).

Dan zal die ‘kleine verandering’ ook beter geborgd worden. In moderne management/trainingstaal: Appreciative Inquiry


Makkelijker leren door goede voorbereiding –
een pleidooi voor borging

zondag, april 4th, 2010

Een goed begin is het halve werk.

Dit blijkt nu ook uit hersenonderzoek. Neurowetenschapper Marlieke van Kesteren, als promovendus verbonden aan het Nijmeegse Radboud, deed onderzoek waar dit uit blijkt.

Je hersenen hoeven minder werk te doen als je goed bent voorbereid. In een experiment kreeg een groep een film in de goede volgorde te zien tot 15 minuten voor het einde. Een andere groep kreeg de film in een verkeerde volgorde te zien (ook op de laatste 15 minuten na).

Een dag later kregen beide groepen het plot in de laatste 15 minuten te zien en vragen te beantwoorden. De hersenen van de eerste groep hadden bij het veel minder inspanning nodig om de vragen te beantwoorden, dan de tweede groep.

Bereid je dus voor als je bijvoorbeeld naar onze training komt. Het kost je minder energie. En herhaal daarna regelmatig, het zal steeds makkelijker gaan, want je hersenen hoeven steeds minder hard te werken. Borging van de training dus.

Van Kesteren geeft ook nog een leuke variatie op De Kracht van Samenwerking. Ze ontdekte dat namelijk dat de tweede groep niet minder goede antwoorden gaf. De samenwerking tussen hersen-gebieden is intensiever naarmate iemand moeilijkere informatie verwerkt. Dus ook in je eigen hersenen is zichtbaar dat intensief samenwerken loont.

Zie een samenvatting van het experiment in de Volkskrant.


Trainingen nu 2 tot 3 keer goedkoper door inzichten van Darwin en Lamarck

zaterdag, april 3rd, 2010

speciale actie - 50%-70% korting op trainingen

Invloeden van opvoeding en omgeving kunnen net als eigenschappen erfelijk zijn. Dat is het inzicht van Darwins oudere tijdgenoot Lamarck. Hij beweerde namelijk dat tijdens het leven verworven eigenschappen op termijn kunnen worden overgeërfd. Dat betekend dat hoe jij leeft, en wat jij doet van invloed is op de genen van je nakomelingen.

In de Volkskrant van 3 april schrijven Frank Grosveld en Jos de Mul een samenvatting van inzichten over het overdragen van ontwikkelingen die iemand tijdens zijn leven heeft doorgemaakt, op het nageslacht.

Ze zeggen: ” [Als deze] experimenten [..] ook van toepassing zijn op de mens, zou de consequentie daarvan wel eens kunnen zijn dat goed onderwijs niet alleen de huidige generatie slimmer maakt, maar ook de (klein)kinderen van die generatie.” (Zie Volkskrant 3 april- Katern:  Vervolg, pagina 10).
Volg nu een training, en je kan je investering verdelen over volgende generaties.
Geldt dit dan niet voor iedereen die al kinderen heeft? Nee, want wat jij leert kan je ook je kinderen en kleinkinderen leren. Zo profiteert ook jouw nageslacht.
Deze kennis maakt je training nu in 1 keer 50% tot 70% goedkoper! We verwerken dit graag in een aanbieding aan jou.