Posts Tagged ‘samenwerking’

Makkelijker leren door goede voorbereiding –
een pleidooi voor borging

zondag, april 4th, 2010

Een goed begin is het halve werk.

Dit blijkt nu ook uit hersenonderzoek. Neurowetenschapper Marlieke van Kesteren, als promovendus verbonden aan het Nijmeegse Radboud, deed onderzoek waar dit uit blijkt.

Je hersenen hoeven minder werk te doen als je goed bent voorbereid. In een experiment kreeg een groep een film in de goede volgorde te zien tot 15 minuten voor het einde. Een andere groep kreeg de film in een verkeerde volgorde te zien (ook op de laatste 15 minuten na).

Een dag later kregen beide groepen het plot in de laatste 15 minuten te zien en vragen te beantwoorden. De hersenen van de eerste groep hadden bij het veel minder inspanning nodig om de vragen te beantwoorden, dan de tweede groep.

Bereid je dus voor als je bijvoorbeeld naar onze training komt. Het kost je minder energie. En herhaal daarna regelmatig, het zal steeds makkelijker gaan, want je hersenen hoeven steeds minder hard te werken. Borging van de training dus.

Van Kesteren geeft ook nog een leuke variatie op De Kracht van Samenwerking. Ze ontdekte dat namelijk dat de tweede groep niet minder goede antwoorden gaf. De samenwerking tussen hersen-gebieden is intensiever naarmate iemand moeilijkere informatie verwerkt. Dus ook in je eigen hersenen is zichtbaar dat intensief samenwerken loont.

Zie een samenvatting van het experiment in de Volkskrant.


Wat is Zorgdrager in het Japans?

donderdag, maart 18th, 2010

Wat is Zorgdrager in het Japans?

Toyota moet wereldwijd zeker 8 miljoen auto’s terughalen vanwege problemen met rempedaal en gaspedaal. Acht miljoen, dat is heel veel. Volgens het Financieel Dagblad verwacht Toyota dat het euvel met het gaspedaal en rem het bedrijf 1,4 mrd euro gaat kosten. Hoewel het moeilijk te bewijzen zal zijn, meldt het FD ook mogelijk meer dan 30 doden door gebreken bij auto’s. Concurrenten spinnen garen bij de fouten van Toyota.

In de situatie van Toyota zie ik het dilemma terug dat ik hoor en zie in veel teams. We willen graag (snel) resultaat. Iemand, zoals de Zorgdrager in deze cartoon, wil nog een paar extra lampen ophangen, want misschien zijn niet alle details zichtbaar. Deze Zorgdrager zorgt wel voor kwaliteit, maar houdt daarmee wel de voortgang op.

En kwaliteit kost geld. Resultaten brengen geld in het laatje. Waar leg je de balans?

Wie behoedt het team voor fouten? Over die vraag gaat deze cartoon van de Kracht van Diversiteit.

Iemand die let op details en het eindproduct tot in de puntjes verzorgt, perfectionistisch, de controleur willen controleren, oog hebben voor de afgesproken tijd. Belbin noemt deze kwaliteit, de Zorgdrager.

Veel zorgdragers zeggen niet gehoord te worden. “De omgeving vindt me lastig.” Daarom voor de zorgdragers:

  • hoe zet je jouw zorg voor kwaliteit om in een teamkwaliteit?
  • hoe maak je van je hard geen moordkuil?

Andere teamleden ervaren Zorg- dragers als Ver- tragers . Daarom voor hen:

  • hoe maak je van kwaliteit tot een thema in je team?
  • Hoe houd je vaart en oog voor de signalen van deze afmakers?

En eerst, aan beiden: Wat draagt een Zorgdrager bij aan diversiteit? Daarover lees je hieronder verder.

Veel plezier met cartoon en tekst.

Trainers van Nu

(meer…)


“Dat heb je ECHT niet gezegd!”
Ervaringen van dynamiek in communicatie

donderdag, februari 11th, 2010

“Dat heb je ECHT niet gezegd!”

Met grote verontwaardiging zit Paul aan tafel.  Zijn collega, en projectleider van het team, Rogier, heeft het hem nog eens fijntjes verteld:
“Paul, Vorige week met die storing bij de klant, heb ik gezegd dat we onmiddellijk een nieuwe netwerkkaart moesten plaatsen”, zei Rogier. “Dat heb je niet gedaan en nu heeft de klant een klacht ingediend”.

Paul houdt vol: “Dat heb je niet gezegd! We zouden er nog iemand langs sturen en dat heb ik gedaan. Die kon niets vinden.”

Deze discussie ontspint zich bij ons aan de tafel in de workshop: TeamDynamiek in gesprek. En het is een bekende situatie.

Herken jij het ook? Je weet zeker dat je iemand de boodschap hebt doorgekregen en de ander houdt vol, dat het niet het geval is. Sterker nog, die beweerd (NOG AAN TOE) dat jij iets anders hebt gezegd.

We zeggen wel eens: “Goede communicatie is: Op de zelfde frequentie zitten”. Al te vaak lukt dat niet. Daarom beweren wij:

Stop met te verwachten dat jij ook op de frequentie van de ander komt. Iedereen zit op een andere frequentie. Mensen hebben nu eenmaal verschillende stijlen van communiceren, verschillende frequenties. De boodschap komt letterlijk anders binnen, wordt anders verwerkt en krijgt daarmee een andere uitkomst.

Zijn we dan verloren om goed te communiceren? Nee, dat ook weer niet. Je kunt wel intunen. Weten op welke frequentie die ander zit, welke stijl van communiceren de ander heeft. En dan kan je zorgen dat je de boodschap gaat vertalen, vragen om verduidelijking, zodat de boodschap in jouw stijl past.

Alles wat daar gebeurd is de Dynamiek in Gesprek van een Team.

Spannend? Zeker
Lastig? Soms
Leuk? Absoluut

Want het is een ontdekking om je eigen stijl te kunnen benoemen en die van de ander te herkennen. Communicatiestijlen van DISC en Teamrollen van Belbin helpen je daarbij en maken van frustratie de kansen om de kracht van de diversiteit te benutten!

Je kunt deze TeamDynamiek bij ons komen proeven op de Gratis Workshops die we organiseren. Kijk bij de events


De Kracht van Diversiteit – De Vormer

dinsdag, februari 2nd, 2010

Kracht van Diversiteit – De Vormer

“Zit nou stil! Wacht nou eerst even af. Denk nou eerst even na! Dat hoor ik steeds uit mijn omgeving. Maar nu ik het profiel en de kwaliteiten van de Vormer zie, realiseer ik me ineens: Het is juist mijn kracht om mijn onrust om te zetten in daadkracht van de groep.”

Aan het woord is Reinier, deelnemer in onze training TeamDynamiek. In zijn kern een ongedurig en dominant persoon, die zich heeft aangepast aan wat hij dacht dat de norm was. Onrust en dominantie werd afgekeurd. Beter was het af te wachten en stil te zitten. Hij had zich vaak op zijn tong gebeten. Was er weer een overleg gepland! Wat ging alles toch stroperig….

Nu zag hij ineens in dat het niet een negatieve eigenschap is, maar juist een kracht. Dat hij zijn kracht kan inzetten om een groep uit een impasse te helpen.

Herkenning bij jezelf?

Herken je deze onrust bij jezelf en vindt jouw omgeving jou soms te aanwezig? Dan heb je een goede kans dat je veel kwaliteiten van de Vormer in huis hebt. Hoe maakt je van die eigenschap een kracht? Lees meer in dit deel van: De kracht van Diversiteit.

Herkenning in je omgeving?

Heb jij in je omgeving iemand die je als bepalend of ongeduldig ervaart? Kijk dan eens met de bril van Belbin naar de bijdrage die deze dominantie kan leveren voor de groep.

In deze mail geven we een paar handvaten.


Hoi Cartoonlezer,

Met plezier presenteren wij je het tweede deel uit: De Kracht van Diversiteit.

In deze editie het cartooneske beeld van een Vormer die niet begrijpt dat als iemand ergens niet uitkomt, die persoon niet gewoon DOORGAAT.

Het klinkt wel leuk, de kracht van diversiteit, maar als vormer stoor je je toch maar behoorlijk aan oeverloos gepraat en ge-overleg.

Dit zijn de thema’s van onze trainingen. Het is onze passie mensen en teams te ondersteunen in zoektocht naar hun kracht. We willen onze inzichten met je delen. Daarom lichten we met deze nieuwsbrief met een paar tips de sluier.

Voor de vormers:

  • hoe benut je jouw dadendrang als vormer in een team?
  • hoe houd je het lijntje met je omgeving?

En met een vormer naast je in het team:

  • waar zet jij de vormer voor in?
  • hoe motiveer je een vormer?

Maar eerst: Wat draagt een Vormer eigenlijk bij aan diversiteit?

Veel plezier met cartoon en tekst.

Trainers van Nu

(meer…)


De kracht van Diversiteit in een team

donderdag, juli 16th, 2009

Benutten van kwaliteiten. Hoe doe je dat? Hoe creer je beweging in je team. Wij willen onze ervaringen uit de praktijk graag met jou delen. Vandaar een serie cartoons die we hebben ontwikkeld samen met First Degree. Ze zijn bedoelt om het antwoord en of de vragen op een ludieke manier inzichtelijk te maken.

Als welkom een eerste voorproefje. Laat ons horen wat je er van vindt.