Posts Tagged ‘weerstand’

Roos van Leary Workshop 22 april 2010 (Ter Sprake)

maandag, april 26th, 2010
roos van leary - vastzittende patronen

roos van leary - vastzittende patronen

Roos van Leary Bert van Dijk .

Boven – onder

Samen – ik

Relatie – taak

Vaste patronen

  1. Agressie spiraal
  2. Liefdes dans
  3. Meester slaaf
  4. Leiderschap conflict

Veiligheidsstrategie

Doorbreken

  1. roos van leary - doorbreken patronen

    roos van leary - doorbreken patronen

    Agressie spiraal:

Duidelijkheid

2. Liefesdans

Naar boven gaan

3. Meester slaaf

Eerst onder de slaaf, dwingen om leiding te geven

Samen

4. Leiderschap

Vertrouwen geven , trots

Zie schema in notitie.

Overtuigingen aanpakken om het andere gedrag te kunnen leren.

Het groene gebied hebben we allemaal in ons.

Waardevrij: tegen – wordt als negatief gezien, zeker in onze cultuur.

Evenwicht

Opleidingen:

  • Trainers
  • Coaches

Volgende speelsgemak 4 november

Samenvatting Roos van Leary: klik hier

Workshop in eigen huis van Bert van Dijk: klik hier


Wie wil er eigenlijk veranderen?

maandag, april 5th, 2010

Ik merk het aan mijn kinderen. Zijn ze binnen aan het spelen, vraag ik willen jullie met dit mooie weer naar buiten? “Nee”. Zijn ze eindelijk overgehaald om toch naar buiten te gaan, willen ze met geen stok weer naar binnen.

spelende kinderen en verandering

spelende kinderen en verandering

Bijna elke verandering leidt tot een (kleine) strijd. ’s Ochtends als ze naar school moeten, soms zelfs als we naar de dierentuin willen, komt de verandering die er voor nodig is (spullen pakken, jassen aan, naar de fiets) met moeite op gang.

“Nee”, zegt ook hoogleraar psychologie Carsten de Dreu (Universiteit van Amsterdam), die onderzoek doet naar creativiteit en innovatie. Als antwoord op de vraag:  Houden mensen eigenlijk wel van verandering?

‘Mensen zijn gewoontedieren. Veranderingen kosten energie, die willen we niet verspillen aan dingen waarvan we niet weten of ze wel goed uitpakken. In de psychologie heet dat de status quo-bias. Pas als duidelijk is dat veranderingen voordeel brengen (de toenaderingsmotivatie) of achteruitgang voorkomen (de vermijdingsmotivatie), willen mensen eraan.’ (citaat uit de Volkskrant van 3 april, Wetenschap p.6).

Vooral als een hele groep dezelfde verandering wil, zijn mensen te motiveren mee te gaan. “Het is een oud overlevingsmechanisme om erop te vertrouwen dat de meerderheid het bij het rechte eind heeft.,  aldus De Dreu.

Dat lijdt tot het grootste verander dilemma:

1. Iedereen wil graag doen wat de meesten anderen ook doen.
2. De meesten willen niet veranderen.

Dus: Iedereen wil graag niet veranderen!

Wat mij betreft: Zet de kracht in van wat je al hebt en van wat je al goed kan!
In plaats van te veranderen, door iets te doen dat jou veel moeite kost.

Bijvoorbeeld door te stappen in de Kracht van je Teamrol (Lees hoe onder: De Kracht van een teamrol).

Dan zal die ‘kleine verandering’ ook beter geborgd worden. In moderne management/trainingstaal: Appreciative Inquiry


“Dat heb je ECHT niet gezegd!”
Ervaringen van dynamiek in communicatie

donderdag, februari 11th, 2010

“Dat heb je ECHT niet gezegd!”

Met grote verontwaardiging zit Paul aan tafel.  Zijn collega, en projectleider van het team, Rogier, heeft het hem nog eens fijntjes verteld:
“Paul, Vorige week met die storing bij de klant, heb ik gezegd dat we onmiddellijk een nieuwe netwerkkaart moesten plaatsen”, zei Rogier. “Dat heb je niet gedaan en nu heeft de klant een klacht ingediend”.

Paul houdt vol: “Dat heb je niet gezegd! We zouden er nog iemand langs sturen en dat heb ik gedaan. Die kon niets vinden.”

Deze discussie ontspint zich bij ons aan de tafel in de workshop: TeamDynamiek in gesprek. En het is een bekende situatie.

Herken jij het ook? Je weet zeker dat je iemand de boodschap hebt doorgekregen en de ander houdt vol, dat het niet het geval is. Sterker nog, die beweerd (NOG AAN TOE) dat jij iets anders hebt gezegd.

We zeggen wel eens: “Goede communicatie is: Op de zelfde frequentie zitten”. Al te vaak lukt dat niet. Daarom beweren wij:

Stop met te verwachten dat jij ook op de frequentie van de ander komt. Iedereen zit op een andere frequentie. Mensen hebben nu eenmaal verschillende stijlen van communiceren, verschillende frequenties. De boodschap komt letterlijk anders binnen, wordt anders verwerkt en krijgt daarmee een andere uitkomst.

Zijn we dan verloren om goed te communiceren? Nee, dat ook weer niet. Je kunt wel intunen. Weten op welke frequentie die ander zit, welke stijl van communiceren de ander heeft. En dan kan je zorgen dat je de boodschap gaat vertalen, vragen om verduidelijking, zodat de boodschap in jouw stijl past.

Alles wat daar gebeurd is de Dynamiek in Gesprek van een Team.

Spannend? Zeker
Lastig? Soms
Leuk? Absoluut

Want het is een ontdekking om je eigen stijl te kunnen benoemen en die van de ander te herkennen. Communicatiestijlen van DISC en Teamrollen van Belbin helpen je daarbij en maken van frustratie de kansen om de kracht van de diversiteit te benutten!

Je kunt deze TeamDynamiek bij ons komen proeven op de Gratis Workshops die we organiseren. Kijk bij de events